Miluju poznávání lidí, kteří umí vařit, péct a smažit a jejich kuchyňské výtvory nejen krásně vypadají, ale i hříšně chutnají. Mezi takové se rozhodně dají zařadit koláče od Olgy Vančurové z Nymburka, která se k cukrařině dostala… no, trochu jinou cestou než vyučením se v oboru. Děkuji jí, že svolila k rozhovoru a vás, milí čtenáři, zvu na popovídání se sympatickou mladou slečnou.
Zkuste se na úvod rozhovoru trochu představit. Asi nejste původní profesí cukrářka – jak jste se dostala k tomu, že pečete pod značkou Tartaletka?
Jmenuji se Olga Vančurová, je mi 26 let a pocházím z Nymburka. Studium Vysoké školy ekonomické mě přivedlo do Prahy a po jejím úspěšném ukončení jsem zde na nějaký ten čas zůstala. Cukrařinu jsem nestudovala, ale dá se říci, že pečení jsem se věnovala od mala – každou sobotu jsem pomáhala mamce péct koláč na odpolední siestu u kávy a čaje. Své vlastní výtvory jsem v průběhu roku 2014 dala k otestování zákazníkům na několika Restaurant Days v Nymburce a jejich velký úspěch mě nakopl k tomu, abych se pečení věnovala více. Pomalu jsem si snila sen o vlastní kavárně, do které bych dodávala své koláče. S rozjezdem kavárny jsou však spjaty poměrně velké investice a jelikož jsem nechtěla sedět jen tak s rukama v klíně a čekat, až si na kavárnu našetřím, rozhodla jsem se tak trochu obejít sama sebe a svůj sen si upravit. V únoru 2015 jsem se rozhodla, že budu péct na objednávku. V následujících měsících jsem dala dohromady skladbu sortimentu, vymyslela si název značky a spojila se s úžasnými lidmi, kteří mi pomohli vytvořit fotografie koláčů, logo a webové stránky. Dala jsem si dohromady veškeré podklady, aby mé podnikání bylo i z hlediska legislativy v pořádku. V září 2015 jsem vše rozjela na plno – peču na objednávku skvělé koláče z křehkého těsta se sladkou i slanou náplní a sladké chlebíčky, jež si zákazníci mohou objednat na mých webových stránkách www.tartaletka.cz. Za těch uplynulých 6 měsíců jsem již nasbírala řadu kontaktů, prodala desítky koláčů a účastnila se několika food akcí.
Uživí vás to nebo se zatím jedná o přivýdělek k nějaké hlavní práci?
Krátce po ukončení vysoké školy jsem začala pracovat na plný úvazek jako projektová manažerka a ve volném čase si rozmýšlela, jak efektivně naložit s mým velkým koníčkem. Se spuštěním webových stránek a aktivní účastí na food akcích rostl počet objednávek a čas “po práci” mi pomalu přestával stačit. V současné době jsem v zaměstnání na zkrácený úvazek a na vyřizování objednávek mám velkou část odpoledne.
Kolik času vám denně zabírá pečení a další věci kolem Tartaletky?
Čas strávený pečením se odvíjí od počtu objednávek. Obecně na přípravu a pečení 1 koláče a závěrečné práce s tím spojené potřebuji zhruba 1,5 hodiny. Jsem ráda, že se ptáte i na “další věci kolem”. Řada lidí vidí pod pečením na objednávku jen samotné pečení, ale každý živnostník mi dá za pravdu, že vedle samotné výroby je potřeba vykonávat další a další činnosti, jako jsou např. nákup surovin, vyřizování a případné upřesňování objednávek, komunikace se zákazníky a dodavateli, marketingové aktivity, správa webu a FB profilu, administrativa, příprava podkladů pro účetnictví, účast na prezentačních a jiných akcích, sebevzdělávání – testování nových receptů, surovin, pomůcek atd. Veškeré tyto činnosti je následně nezbytné započítat do ceny koláče. Tartaletce věnuji převážnou část svého volného času.
Jak moc velkou roli hraje ve vaší propagaci internet, sociální sítě apod.?
Webové stránky www.tartaletka.cz slouží nejen pro samotnou realizaci objednávek, ale samozřejmě také pro propagaci. Každý koláč je prezentován krásnými fotografiemi a co je nejlepší, zákazníci si chválí, že dostanou koláč, který vypadá přesně tak jako na fotografii :-) Ze sociálních sítí jsme aktivní na Facebooku, kde jsme v průběhu února dosáhli 1.000 fanoušků. Minimálně třikrát týdně přidávám nové příspěvky, komunikuji zde s uživateli FB, předávám jim své postřehy a rovněž je prostřednictvím FB zvu na různé food akce, kterých se účastním. Zpočátku jsem se obávala, že nebudu mít co na FB dávat, ale mé obavy byly zbytečné. Profil se skvěle rozjel a interakce s fanoušky mě nesmírně baví. V poslední době jsme se s partnerem Jakubem pustili také do natáčení videoreceptů, jež mají u fanoušků ohromný ohlas.
Jste v týmu sama nebo vám s pečením pomáhá rodina, přátelé nebo dokonce už zaměstnanci?
Začínala jsem sama za vydatné podpory rodičů a partnera. Následně jsem právě Kubu do Tartaletky aktivně zapojila – pomáhá mi s marketingem, řeší rozvozy koláčů zákazníkům a je mou nezbytnou oporou na všech food akcích, které jsme doposud absolvovali. Jsem hodně citově založená a musím se přiznat, že kdybych necítila podporu partnera a rodiny, nevím, zda bych se do podnikání vůbec pustila. Opravdu moc jim za toto děkuji.
Kdo je vaším typickým zákazníkem a kde všude mohou lidé vaše výrobky ochutnat?
Mými zákazníky jsou lidé, kteří si rádi pochutnají na dobrém sladkém či slaném koláči, oceňují kvalitní suroviny a zpracování i celkový servis spojený s dodáním. Jsou to nejenom koncoví zákazníci, kteří si koláč objednávají pro sebe, jako dárek pro své blízké, na rodinné oslavy apod., ale i firmy. Do firem dodáváme koláče na coffee breaky, firemní snídaně, networkingy a workshopy. Navázali jsme již kontakt se společností Microsoft, ČEZ, Skrz.cz a dalšími. Je skvělé vidět, jak majitelé firem chtějí svým zaměstnancům či klientům nabídnout něco jiného, než jen obligátní koblihy a croassanty.
Koláč mohou lidé ochutnat tak, že si ho zkrátka objednají na našich webových stránkách, e-mailem či telefonicky. Rozvážíme v rámci Prahy a blízkém okolí každý všední den. Také se účastníme mnoha food akcí, kde koláče prodáváme. V nejbližší době mohu čtenáře pozvat na Jarní Foodie Market v pražské Holešovické tržnici (19. 3.), Prague Candy Festival (17. 4.), Jičínský Food festival (18. 6.) a pokud budu vybrána jako prodejce, pak také na Apetit Piknik v pražské Grébovce (25. 6.).
Jakou zatím nejlepší reakci jste dostala po ochutnání vašich (produktů) koláčů?
Zpětnou vazbu zákazníků na mé koláče a celkový servis pravidelně zjišťuji a následně zveřejňuji na webu v záložce Reference. Zákazníci skvěle hodnotí nejenom chuť a vzhled samotných koláčů, ale i jejich praktické balení, komunikaci se mnou či dodání v nezvyklý čas či na neobvyklá místa. Zásadně mi pak utkvělo v paměti hodnocení pracovnic společnosti Ženy s.r.o., které říkají, že mé koláče chutnají jako nebe :-)
Potkali jsme se na novoročním foodie marketu a networkingu, který v pražských Holešovicích organizoval Chefparade. Byla to vaše první podobná akce?
Nikoliv, food akcí se účastníme od roku 2014, v září 2015 to bylo poprvé pod značkou Tartaletka. Letos nás čeká akcí ještě mnohem více a už teď se na všechny šíleně těším :-) Je krásné sledovat své zákazníky, kteří si pochutnávají na mých koláčích. Mnoho z nich se vrátí, aby koláče pochválili nebo ještě líp, aby si koupili další porce.
Který z vašich produktů jde nejvíc na odbyt?
Jednoznačně dvojčokoládový koláč s malinami a pistáciemi a bezinkový koláč s limetkou. Oba lákají zákazníky jak vizuální stránkou, tak chuťovými kombinacemi.
Recepty jsou vaše vlastní? Nebo jde o rodinné recepty předávané z generace na generaci? ;)
Mé koláčky a sladké chlebíčky mají širokou škálu původu. Recepty jsou jak rodinné, tak převzaté z kuchařek, časopisů a českých a zahraničních food blogů a upravené k mé spokojenosti i spokojenosti mých zákazníků.
Určitě jste pročetla spoustu kuchařek. Která byla ta pro vás nej?
Ať už jde o kuchařky nebo food časopisy, mám ráda, když je ke každému receptu přiřazena fotografie s finálním výsledkem, která lahodí oku a vybízí čtenáře, aby se do vaření či pečení pustil. Miluji časopisy Apetit a FOOD a stejně tak kuchařky z jejich edice. Mimo ně mám ještě řadu dalších kuchařek. Všemi si ve volném čase moc ráda listuji a čerpám inspiraci.
Kde nakupujete suroviny? Jak velká část jich pochází od přímých producentů/výrobců?
V sezóně ráda navštěvuji pražské farmářské trhy a nakupuji produkty a suroviny od maloproducentů a farmářů. Mimoto však beru zavděk i sítí supermarketů, kde mám již vytipované kvalitní suroviny na mé koláče.
Kam směřujete s dalším vývojem Tartaletky? Jak by se vše mělo vyvíjet podle toho nejlepšího scénáře?
Napínám plachty a jedu dál! Usilovně pracuji na tom, aby se pečení stalo mou hlavní pracovní náplní, a já se tak mohla věnovat činnosti, která mě naplňuje a nesmírně baví. Připravujeme se na blížící se food akce, aktivně hledáme kavárny či cateringové společnosti, s nimiž bychom navázali dlouhodobou spolupráci a vymýšlíme speciální akce a nabídky pro zákazníky. Ve vzduchu nám visí také nápad na vlastní výdejnu, kde bychom prodávali naše koláče a domácí limonády.
Napsat komentář